شركت خودروسازي سايپا امروز اعلام كرد نام خودرو مينياتور را به «تيبا» تغيير داده است، تيبا هزوارش آهوست اما آيا فارسي هم هست؟

به گزارش خبرگزاري فارس پس از بازديد مقام معظم رهبري از صنعت خودروسازي كشور در روزهاي ابتدايي سال و رهنمود ايشان براي تغيير نام مينياتور، گروه خودروسازي سايپا با اعلام فراخواني براي انتخاب نام جديد اين خودرو دعوت به عمل آورد.

بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادي فارس در اين راستا بيش از 90 هزار نام پيشنهادي به شركت سايپا ارائه شد كه پس از بررسي در مرحله اول 26 هزار نام غير تكراري انتخاب و توسط كميته تغيير نام مينياتور مورد بررسي قرار گرفت.
در اين راستا اسامي پيشنهادي توسط كارشناسان زبان شناسي، روان‌شناسي و جامعه ‌شناسي مورد ارزيابي دقيق قرار گرفت و در مرحله دوم 15 نام و در مرحله سوم 6 نام انتخاب شد.
پس از آن بحث و بررسي براي انتخاب نام جديد مينياتور از بين شش نام انجام شد كه از بين اين اسامي انتخاب نام «تيبا» از احتمال بيشتري برخوردار بود.
نام جديد مينياتور كه امروز توسط رئيس جمهور در مراسم افتتاح شركت خوروسازي سايپا كاشان به صورت يك برچسب بر روي اين خودرو نصب شد، يك هزوارش است، هزوارش به كلمات و واژگاني در زبان پهلوي اطلاق شده است كه به خط ديگر معمولا آرامي نوشته شده و به پهلوي خوانده مي‌شد.
اگر چه تيبا به لحاظ آوايي به مينياتور نزديك است، اما آيا به راستي اين واژه يك واژه فارسي هم هست،يا آنكه بايد بازگشت هزوارش را به زبان و ادب ايراني با سرعت آهو جشن گرفت.
آنچه مسلم است به لحاظ ريشه شناسي «تيبا» فارسي نيست بلكه ريشه در زبان‌هاي سامي دارد.
با اين حال عجالتا «تيبا» بنويسيم و «آهو» بخوانيم. اگرچه هنوز نظر فرهنگستان در اين باره رسما منتشر نشده است، اما شايد در ميان زبانشناسان و گروه خبرگان سايپا از اعضاي فرهنگستان بوده باشند.


رئيس جمهور خطاب به مديران صنعتي و خودروسازي كشور گفت: بايد شما سالي 2 الي 3 خودروي ملي و ايراني عرضه كنيد چرا كه بازار، بازار رقابت است و آن كارخانه‌اي موفق است كه بتواند خودروهاي مورد نياز روز مردم را به بازار عرضه كند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان طي سخناني در مراسم افتتاحيه كارخانه خودروسازي سايپا كاشان و همچنين رونمايي از نام خودروي ملي سايپا با نام تيبا، با بيان اينكه خدا را شكر مي‌كنم كه اين خدمت در كاشان اتفاق افتاد، گفت: اگر بخواهيم در يك كلمه كاشان را توصيف كنيم بايد بگوييم كه كاشان ديار ابرار است.
وي با اشاره به پيشرفت‌هاي ايراني در عرصه‌هاي مختلف گفت: امروز به فضل خدا كاروان پيشرفت ملت ايران با سرعت روز افزون در حال حركت است و در گزارش‌هايي كه خود مراكز وابسته به قدرت‌هاي جهاني منتشر كرده‌اند به صراحت اعلام كرده‌اند كه ايران جزو معدود كشورهايي است كه به سرعت در حال پيشرفت است و اقتصاد خود را سازمان مي‌دهد.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: امروز در هر عرصه‌اي كه وارد مي‌شويم جوانان، متخصصان، مديران، سرمايه‌گذاران و دلسوزان ما و اهالي صنعت و توليد كشور و اهل تجارت مشغول كار، نوآوري و حركت رو به جلو هستند.
وي با بيان اينكه بايد ايران را بسازيم، گفت: ساختن ايران نيازمند كار، تلاش، مواجه شدن با موانع طبيعي و مصنوعي، ايستادگي و پافشاري بر هدف‌ها و خودباوري است و اگر يك ملتي همه امكانات و ثروت‌ها و استعدادهاي الهي را به رايگان و سهل در اختيار داشته باشد اما خودش را باور نداشته باشد آن ملت به جايي نمي‌رسد و خودباوري در سايه ايمان، توكل بر خدا و شناخت استعدادها و توانمندي‌ها و باور آنها و شكر آنها حاصل مي‌شود.
رئيس‌جمهور ادامه داد: محور هجوم فرهنگي دشمن، گرفتن خودباوري از ملت‌ها است و اگر يك ملتي خود را باور كرد و روي پاي خود ايستاد او همه قله‌هاي بلند را فتح مي‌كند.
احمدي‌نژاد با اشاره به وضعيت امروز جهان گفت: اگر به انتظار ياري و كمك ديگران و حتي انتظار پشتيباني لفظي ديگران بنشينيم اين انتظار انتظار بيهوده است، البته امروز به فضل خدا ملت ايران دوستان فراواني در جهان دارد و قريب به اتفاق ملت‌هاي دنيا دوست ملت ايران و همراه ملت ايران و در بخش‌هاي وسيعي از آرمان‌ها پيرو ملت ايران است و بسياري از دولت‌هاي عالم امروز از ته دل علاقمند به دولت و ملت ايران و پشتيباني آن هستند.
وي افزود: آن عنصري كه يك ملت را بالا مي‌برد و به قله‌هاي مرتفع مي‌رساند ايستادن روي پاي خود، اتكا به توانمندي‌هاي ذاتي خود و توكل بر خداست و اين همان چيزي كه دشمن تلاش مي‌كند تا آن را از ما بگيرد و بسياري از اين سر و صداها براي اين است كه ذهن و دل ما را از راه آرمان توانمندي‌هاي خود منحرف كنند و ببينيد كه آنها در ارائه محصولات خودشان چقدر ملت‌ها را تحقير مي‌كنند و آنها با روش‌هاي نوين روانشناسي تبليغ مي‌كنند و جوري خودشان را جلوه مي‌دهند كه همه ناتوان معرفي كنند و خودباوري ملت‌ها را بگيرند و آنها خودشان را در اوج و شكست ناپذير و ملت‌هاي ديگر را در ذلت معرفي مي‌كنند و آن ملتي موفق است كه خودش را بشناسد و روي پاي خودش بنشيند و خود را باور كند و حركت كند.
رئيس‌جمهور با اشاره به شرايط امروز ايران گفت: امروز به فضل الهي و به لطف حاكميت انديشه ناب ولايت و امامت عمق خودباوري در ملت ايران روز افزون است و من ديگر نمي‌خواهم وارد عرصه‌هاي علمي و فن‌آوري بشوم.
احمدي‌نژاد با اشاره به شرايط ورود كارخانه پيكان به ايران گفت: من به ياد دارم كه در آن زمان يك كارخانه از رده خارج و دست چندم و ورشكسته را با هزاران تبليغ و منت و احتمالا با قيمت بالاتري از آن قيمت واقعي به ايران تحميل كرده‌اند و چه بساطي در كشور برپا كرده‌اند و آن روز به كسي مي‌گفتي كه ما بايد خودمان خودرو بسازيم يعني خودرويي كه از صفر تا 100 آن براي خودمان باشد شايد كساني كه اين حرف را باور مي‌كردند تعدادشان از انگشتان دست كمتر بود و آنها به گونه‌اي زمينه را چيده بودند و حلقه‌هاي وابستگي را به هم متصل كرده بودند كه هيچ كس دراين كشور به فكر كار، خلاقيت و به فكر ساختن نباشد.
وي افزود: از خاطرات تلخ من در دوران مدرسه شنيدن شعر‌هايي بود كه مي‌خواندند و در دهان بچه‌ها انداخته بودند تا ملت ايران را تحقير و دنيا‌پرستان را بزرگ جلوه دهند و خدا را شكر مي‌كنم كه ملت ايران همه اين تارهاي عنكبوت را برهم كوبيد و امروز قله‌هاي پيشرفت را يكي پس از ديگري فتح مي‌كند.
رئيس جمهور با بيان اينكه اين اولين خودرويي است كه ويژگي‌هاي ايراني دارد، گفت: اولا خود خودروي تيبا طراحي‌اش ايراني است و ما در گذشته خودروهاي ملي ديگري نيز داشتيم اما خودرويي نبوده است كه تمام ايراني باشد و اين خودرويي است كه خود ايراني‌ها طراحي كرده‌اند چرا كه پايه توليد خودرو طراحي است و طراحي دانش پيچيده است و اين خودرو را خود ايراني‌ها طراحي كرده‌اند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: كل اين كارخانه كه ما تنها بخش‌هايي از آن را ديديم خود ايراني‌ها طراحي كردند كه يك طراحي مهندسي است و ويژگي بعدي اين كه بخش قريب به اتفاق اين كارخانه نيز ساخت داخل است و ممكن است شما كارخانه را طراحي كنيد و قطعات آن را از نقاط ديگر وارد كنيد و آن را روي طرح خود قرار دهيد و كار كنيد و بيش از 60 درصد مجموعه تجهيزاتي كه شما در اين كارخانه مي‌بينيد و جزو پيشرفته‌ها است ساخت داخل است.
وي با اشاره به ويژگي خودروي تيبا گفت: اين خودرو خودرويي كوچك و جمع و جور و خانوادگي است كه البته براي خانواده‌هاي كوچك مناسب است و خانواده درست و حسابي در آن جا نمي‌شود و خودرويي براي نيمچه خانواده است و خودرويي زيبا است و مي‌تواند در بازارهاي جهاني رقابت كند كه قيمت آن 8 الي 9 ميليون است و افراد متوسط رو به پايين مي‌توانند آن را خريداري كنند.
رئيس‌‌جمهور با بيان توصيه‌هايي به توليد‌كنندگان خودرو در كشور گفت: بايد تلاش كنيم كه كارخانه توليد خودرو صد در صد ايراني شود و ما به كارخانه توليد خودرو تبديل شويم. ما به اكثر كشورهايي كه سفر مي‌كنيم يكي از خواسته‌هاي دولت آن كشور‌ها از ما راه‌اندازي يك كارخانه توليد خودرو است و بايد اين را خود ما توليد كنيم و اين امر امكان‌پذير است.
احمدي‌نژاد افزود: امروز يك خودروي ايراني طراحي كرده‌ايد كه زيباست اما بايد شما سالي 2 الي 3 خودروي ملي و ايراني عرضه كنيد چرا كه بازار، بازار رقابت است و آن كارخانه‌اي موفق است كه بتواند خودروهاي مورد نياز روز مردم را به بازار عرضه كند و ما امروز يك سمند توليد كرده‌ايم و نزديك 6 الي 8 سال بعد اين خودروي ملي را توليد كرده‌ايم و تازه سمند بخشي از آن ايراني نيست اما اين خودرو ايراني شده است و مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد و به گونه‌اي باشد كه شما براي همه سليقه‌ها و نيازها يك خودروي جديد در سال توليد كنيد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: بايد به كيفيت كار توجه كنيد و بايد كيفيت خودروي ايراني به نقطه‌اي برسد كه هر كسي خواست بين خودروي ايراني و غيرايراني خودرويي انتخاب كند خودروي ايراني را انتخاب كند كه البته طي سال‌هاي اخير كيفيت خودروهاي داخلي خيلي بهتر شده اما تا نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.

منبع : www.farsnews.com